Dit leesplankje, ontwikkeld door onderwijzer Hoogeveen in de 19e eeuw, werd gebruikt om kinderen te leren lezen door middel van de klankmethode. Op het houten plankje stonden afbeeldingen zoals een aap, noot en mies (kat), waarbij kinderen de klanken van de bijbehorende letters leerden uitspreken, zoals "aa-p" en "nn-oo-t". De klankmethode hielp kinderen woorden op te bouwen door de fonetische klanken te combineren.
In de loop der tijd werd deze methode vervangen door modernere leermethoden, zoals "Veilig leren lezen", die eveneens klanken en afbeeldingen gebruikt, maar met nieuwe woorden en meer nadruk op differentiatie. Deze methode past zich aan aan het individuele niveau van kinderen en maakt gebruik van digitale hulpmiddelen zoals tablets en interactieve leeromgevingen, wat een groot contrast vormt met de statische leesplank van vroeger. De moderne methodes zijn flexibeler en richten zich op een bredere variatie aan leesvaardigheden, inclusief tekstbegrip en digitale geletterdheid.
Zo is het leesplankje een nostalgisch symbool van eenvoud in het leesonderwijs, terwijl de huidige methodes technologie en gepersonaliseerd leren omarmen om kinderen beter voor te bereiden op een steeds digitaler wordende wereld.
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: nieuws@rtvrijnstreek.nl
of bel 0317-712084